Experti Svetovej banky zisťovali digitálnu vyspelosť okrem iných aj na 22 stredných školách (SŠ) zriaďovaných Prešovským samosprávnym krajom (PSK). Dotazníková analýza odhalila, kde majú v oblasti digitalizácie medzery a ako je možné tento proces urýchliť, aby boli školy pripravené na digitálnu transformáciu. Digitálne nástroje aktuálne využíva iba jedna pätina učiteľov zo sledovaných SŠ. A hoci sú hardvérovo dostatočne vybavené, problémom je vysoký vek systémov a to, že sa k hybridnému svetu nevedia pripojiť.
V troch krajoch na Slovensku, v Banskobystrickom, Košickom a Prešovskom, realizovali experti Svetovej banky rozsiahly zber údajov. Zamerali sa v ňom na digitálnu pripravenosť stredných škôl, a na to, ako žiaci a učitelia využívajú informačné technológie vo vzdelávaní. Konkrétne sledovali infraštruktúrne vybavenie škôl, digitalizáciu ich obsahov vzdelávania a využívanie IT nástrojov samotnými učiteľmi.
Prieskum sa realizoval v priebehu februára a marca na 60 stredných školách, z toho na 22 župných školách PSK (6 gymnáziách, 6 stredných priemyselných školách a 10 stredných odborných školách). Zapojilo sa doň celkovo 1560 učiteľov, pričom analýza sa dotkla až 22 640 žiakov ovplyvnených digitalizáciou, ktorí o dva - tri roky vstúpia na trh práce. O niekoľko rokov pritom poskytne až o 20% menej oblastí, ktoré si nevyžadujú digitalizáciu.
Analýza priblížila, že len jedna tretina všetkých zapojených škôl má rozpracovanú stratégiu, ako adresovať digitálne výzvy. Až 90% sledovaných SŠ a ich riaditeľov očakáva od digitalizácie výrazné zlepšenia. Len 30% učiteľov sa aktívne vzdeláva v oblasti digitalizácie, 25% zapája žiakov do obsahu a tvorby a ešte o 5% menej dáva svojim žiakom spätnú väzbu digitálne. Z toho tiež vyplýva, že digitálne nástroje využíva iba pätina učiteľov zo SŠ, kde analýzy prebiehali. A len tretina škôl používa digitálne výukové platformy.
Školy majú dostatok hardvérov – počítačov, laptopov, tabletov a iných, no až 75% učiteľov pracuje s hardvérovom starším ako päť rokov. Ako problémové sa javí tiež to, že nedokážu nové simulátory a procesy dobre rozbehnúť. Celkovo 51% sledovaných využíva tradičné, 20% lacnejšie a len 9% nové digitálne formy. Na hybridné učenie je tak pripravených iba štvrtina učební.
Predbežné zistenia prieskumu priniesli prvotné výsledky a odporúčania, a síce, že je potrebná podpora tzv. digitálnych kooperátorov, a to nielen na národnej, ale aj regionálnej úrovni, taktiež podpora digitálneho obsahu, a napokon vytvorenia tzv. strategického centra. Ten by mal spojiť všetkých, ktorí chcú podporiť a pracovať na digitálnej transformácii.
Experti chcú získané dáta využiť na tvorbu nových projektov, moderných digitálnych vyučovacích programov a odporúčaní, ako správne nasmerovať finančné zdroje na odstránenie zistených nedostatkov. A k tomu, ako dostať stratégiu digitalizácie a hybridné učenie viac do praxe. Získané údaje budú zároveň vhodnou platformou pre zladenie priorít ministerstva školstva a samosprávnych krajov na jednej strane a prioritami a potrebami zamestnávateľov na strane druhej.
***
Catching-up Regions (CuRI) je iniciatíva, ktorej zámerom je dosiahnuť rýchlejšie dobiehanie regiónov členských krajín Európskej únie. Jednou z oblastí, v ktorej Svetová banka vníma veľkú príležitosť pre tri zapojené slovenské regióny, je podpora digitálnej transformácie stredného a odborného školstva. Práve na túto oblasť sa zameriava štvrtá etapa iniciatívy CuRI, ktorej cieľom je vybudovanie digitálnej infraštruktúry a digitalizácie vzdelávania na stredných školách s ohľadom na požiadavky a štandardy školy 21. storočia.
-io
foto: freepik, PSK